این سوال ممکن است بارها برای شما پیش آمده باشد. علت شکستن ناگهانی شیشه ماشین، و اینکه با ترک خوردگی شیشه خودرو چه باید کرد؟ تعویض یا ترمیم؟با هم مرتبط هستند.گاهی واقعا با وجود ترک خوردگی سطحی و یا عمقی شیشه خودرو تشخیص برای ترمیم یا تعویض آن مشکل می شود.
داشتن اطلاعات در مورد دلیل شکستن ناگهانی خودرو انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از زیاد شدن ترک خوردگی شیشه خودرو را راحت تر میکند.و تشخیص اینکه شیشه نیاز به تعویض یا ترمیم دارد نیز میتواند در کاهش هزینه ها موثر واقع شود.
قبل از هر چیز بهتر است کمی با ساختار شیشه های اتومبیل ها آشنا شویم. سالهاست در ساخت شیشه جلو خودرو ها از شیشه های لمینیتی استفاده می شود.
در فرایند لمینیت دو یا چند لایه شیشه، بین لایههای پلیمری، یا فیلم پلاستیکی از جنس PVB، قرار گرفته و این ترکیب تحت فشار و حرارت به صورت دائمی یکپارچه و همگن می گردند. این شیشه ها در اثر وارد شدن ضربه می شکنند اما یکپارچگی خود را حفظ کرده و فرو نمی ریزند.
آسیب های وارده به شیشه جلو به دو نوع پریدگی و ترک خوردگی تقسیم می شوند. پریدگی اصولاً اثر دقیقی از محل برخورد سنگ بوده که گرد یا ستاره مانند است. ترک خوردگی هم که احتمالا نیازی به توضیح ندارد. ترک ها و پریدگی ها در برخی مواقع قابل تعمیراند.
ترک و پریدگی ها شاید چندان جدی به نظر نرسند اما با گذر زمان افزایش یافته، دید جلو را تحت تاثیر قرار داده و سطح ایمنی خودرو را پایین می آورند.
عوامل بسیاری بر رشد ترک ها تاثیر گذارند؛ تابش نور خورشید باعث می شود لایه های شیشه با سرعت متفاوتی منبسط و منقبض می شوند که در نهایت منجر به بزرگ شدن ترک می شود.
چند فاکتور مهم و اساسی در تعیین سرنوشت شیشه آسیب دیده دخیل هستند که به بررسی شان خواهیم پرداخت.
1-اندازه ترک خوردگی شیشه خودرو
تکنولوژی و روش های ترمیم شیشه های جلو به سرعت در حال تکامل و پیشرفت هستند اما همچنان توان و ظرفیت ترمیم شیشه بین تعمیرگاه ها متفاوت است.
در مجموع پریدگی هایی به قطر 2.4 سانتی متر و ترک هایی به طول 7.68 سانتی متر به راحتی قابل ترمیم اند.
در راهنمای استاندارد تعمیر شیشه های لمینیت خودروها یا به اختصار ROLAGS رنج اندازه های قابل تعمیر با توجه به نوع آسیب وارده ذکر شده که بیشترین حد آن برای پریدگی هایی با قطر 7.5 سانتی متر و ترک هایی با طول 35 سانتی متر است.
2-عمق ترک خوردگی شیشه خودرو
میزان عمق نفوذ ترک در شیشه رابطه مستقیمی با اندازه آن دارد. شیشه جلوی خودروها اغلب از ساختاری سه لایه بر خوردار است؛ به این شکل که یک لایه میانی از جنس پلاستیک در بین دو لایه داخلی و بیرونی از جنس شیشه قرار دارد.
عکس بالا ساختار شیشه های لمینیتی خودروها، متشکل از دو لایه شیشه ای و لایه میانی از جنس PVB را نشان می دهد.
3-محل ترک خوردگی شیشه خودرو
امکان ترمیم آسیب و شکستگی وارده به شیشه جلو،وابستگی زیادی به محل آن دارد. اگر شکستگی ها تا لبه های کناری و اطراف شیشه جلو ادامه پیدا کنند، احتمال این که یکپارچگی ساختار شیشه تحت تاثیر قرار گرفته باشد به شدت بالا می رود و از مقاومت آن کاسته می شود و ترمیم آن صلاح نخواهد بود.